نیم نگاهی به برخی ابعاد سیاسی و عرفانی حضرت امام رحمة الله علیه و نفوذ اندیشه های ایشان در غرب
19 بازدید
نحوه تهیه : گروهی
محل انتشار : معرفت ) اذر و دی 1378 - شماره 31 )(11 صفحه - از 24 تا 34)
تعداد شرکت کننده : 0

اشاره:

سال جاری از سوی مقام معظّم رهبری آیه الله خامنه ای ـ مدظلّه العالی ـ به مناسبت تقارن با یکصدمین سالگرد تولد حضرت امام خمینی(رحمه الله)به نام ایشان نام گذاری شد. مجله معرفت نیز به منظور آشنایی هرچه بیش تر اهل معرفت با آراء و اندیشه های حضرت امام خمینی(رحمه الله) اقدام به برگزاری گفت و گویی با حضور حجج اسلام و المسلمین محسن غرویان و دکتر عباسعلی شاملی از محققان و مدرسان حوزه علمیه قم نمود. ضمن تشکر از همکاری این سروران، این گفتوگو را تقدیم می داریم:

معرفت: در فلسفه سیاسی حضرت امام(رحمه الله)مبنای مشروعیت حکومت اسلامی چیست؟

حجه الاسلام غرویان: در مورد مبنای مشروعیت حکومت اسلامی دو دیدگاه مشخص وجود دارد: یکی این که حاکم اسلامی منصوب است و دیگر این که حاکم اسلامی منتخب مردم است. منظور از دیدگاه اول، که معتقد به نصب حاکم اسلامی می باشد، این است که وی از طرف شارع مقدس منصوب است. در رأس شرع، خداوند متعال قرار دارد و پس از او، رسول و امامان معصوم(رحمه الله) «شارع» تلقی می شوند. البته آن ها هم آنچه را می گویند از طرف خداست. ولی ما آن ها را هم «شارع» می دانیم: بر اساس دیدگاه اول، حاکم اسلامی منصوب از طرف خدا و رسول و امامان معصوم(علیهم السلام) است.

در این جا باید توجه داشت که در زمان غیبت آیا این «نصب» صریح و آشکار است یا به معنای تعیین شرایط است. ما که معتقدیم حاکم اسلامی در زمان غیبت منصوب از طرف شارع است، معنایش آن است که شارع مقدس شرایط خاصی برای حاکم اسلامی تعیین کرده که حاکم اسلامی نمی تواند فاقد آن شرایط باشد. حال اگر این شرایط در چند نفر یافت شد، باید در بین واجدان شرایط رهبری و حکومت مرجّحی پیدا کنیم، اگر می خواهیم رهبر واحد باشد تا یکی از این واجدان شرایط بر دیگران ترجیح پیدا کند. به عنوان مرجّح، می توان از اقبال مردم ونمایندگان و خبرگان... ادامه در لینک

آدرس اینترنتی